Raw-goda äppelkakor!

Många våningar äppelkakor på gång! Superglada barn som älskar de här!

Blandar rivet äpple, solroskärnor, russin, gojibär, chiafrön (som binder vätska och tillför protein och omegafetter), ganska mycket kanel, honung, lite riven ingefära och hackade nötter. Jag gör även några utan nötter som blir bra mellanmål i skolan till mina barn. Och hur mycket du tar av ingredienserna är upp till dig, en smaksak. Och vad du gillar bäst vet ju bara du!

När allt är i bunken är det bara att blanda runt och krama ur lätt innan jag brer ut ett ca 1 cm tjockt lager på bakplåtspapper. De här fick torka i torkugnen ca 10-15 timmar beroende på hur tjockt jag lagt dem. Håll lite koll och välj om du vill ha dem krispiga eller lite lagom sega.

Jag klipper sedan isär dem till långsmala, fyrkantiga eller bara lagom stora bitar. De torkar fortare i kanterna så jag klipper bort de delar som blir klara efter hand. Tips är att klippa isär och vända på de bitar som behöver lite mer tid så att de torkar snabbare och jämnare.

Min torkugn är en enkel svamp och frukttork från en vanlig butik och inget märkvärdigt. Har du ingen torkugn vilket är supervanligt kör du bara dem i varmluftsugnens låga temperatur på ca 40-45 grader med luckan på glänt.