Raw och krispig äppelgranola – gott som godis

Gör det enkelt för dig med goda kryddor och ett mindset som är att man ”tager vad man haver”. Att göra en egen granola är både lätt, ger en lyxig känsla och är så enkelt. Den här går på 12 minuter att sno ihop och sen ska den bara stå och torka alldeles för sig själv i ugn eller torkugn…

Jag ser till att få i en del proteinrika ingredienser och en del superfoods. Barnen älskar den och det känns skönt både i hjärtat och magen att de får i sig bra nyttigheter som kroppen kan tillgodogöra sig och samtidigt och laddas med bra energi för dagen. Servera med lite bär, någon frukt (om du har) och mandelmjölk, kokosmjölk eller turkisk yoghurt.

Den här gången blandade jag så här:

Havregryn
Solroskärnor (som om möjligt blötlagts över natten (och gärna fått gro ett dygn))
Hackade valfria nötter
Bovete som blötlagts över natten (och gärna fått gro ett dygn)
Linfrön
Lite chiafrön
Russin
Kokosflingor
Gojibär
Rivet äpple (4 stycken)

Sen i med en massa KANEL och en rejäl klick HONUNG som jag ”smälter” i vatten och häller över. Blanda runt och bre ut allt på våningarna i torkugnen eller en eller två långpannor i ugnen. I torkugnen tar det ungefär ett halvt till ett dygn innan den är härligt crunchy! I vanlig ugn sätter du den på varmluft ca 40-45 grader och lämnar luckan på glänt i ett par timmar.

Önskar dig en riktigt härlig energikickande frukost!