Flaska med salladsströssel av blandade frön från ensakitaget.se i Stockholm

Salladsströssel av tamarikryddade frön

Att marinera frön i tamarisoja och sen torka dem ger en supergod och nyttig frömix att ha på sallader, fruktsallad eller äta som snacks. Jag kallar det Salladsströssel! 

Här har jag blandat aktiverade ekologiska pumpakärnor, solrosfrön och sesamfrön. Du kan ta vad du har hemma och efter egen smak, ekologiskt är att föredra såklart.

Tamari är en glutenfri fermenterad soja vilket gör den många gånger bättre än den vanliga hårt processade sojan. Till exempel är den inte hämmande för matsmältningsenzymerna eller har kvar fytinsyra som kan förhindra kroppens upptag av bl a järn, zink, koppar och kalcium.

Så här enkelt gör du raw salladsströssel av tamarikryddade frön:

Steg 1 Aktivera frön genom att blötlägga dem ett par timmar. Det betyder att de öppnar upp sig och släpper ifrån sig vitaminer och mineraler som vår kropp lättare kan ta upp. De blir även enzymrika vilket är riktigt bra.

Steg 2 Sila och skölj av dina frön, lägg i en bunke och häll på några skvättar tamarisoja. 

Steg 3 Strö ut dina frön på en plåt med bakplåtspapper och torka i torkugn eller varmluftsugn (under 45 grader, ställ luckan på glänt) några timmar tills de är torra. Mina stod i torkugnen i 40 grader över natten.

Förvara ditt salladsströssel av tamarikryddade frön i en skål eller flaska i rumstemperatur, gärna nära till hands vid matbordet. Använd gärna tillsammans med Ekologisk extra virgin olivolja så har du adderat ännu mer bra fetter, enzymer, vitaminer och mineraler till din sallad eller maträtt. Eftersom de är torkade håller de länge.

Tips
Du kan göra samma sak med nötter. Blötlägg dem lite längre, minst 6-8 timmar, och torka så de är helt torra om du vill att de ska hålla ett tag. Mina och barnens favoriter är cashew, mandel och paranötter.

Om det låter gott så är det bästa att bara göra det, kom igång och testa En sak i taget! Det här går snabbt dessutom! Lycka till!