Övning kartläggning stress. Ensakitaget.se

Stresshantering – kartlägg vad det handlar om

Jag lärde mig vikten av stresshantering och prioriteringar på ett ganska radikalt sätt som du kan läsa mer om längre ner. Jag hade då en effektiv övning som hjälpte mig. Kanske kan den hjälpa andra?
Stress är något vi alla upplever mer eller mindre av i perioder och av olika anledningar. Ofta hör jag att det handlar om för mycket att göra, en känsla av att inte räcka till eller en känslomässig stress. På jobbet hamnar många i att det är för mycket att göra, hemma kan det självpåtagna ansvaret vara större än det borde. Och det behöver vi jobba med att få balans kring.
Här kommer en övning för att få koll och hjälp att sortera både todo-s och ansvar. Den hjälper dig att få en överblick både över vad allt är och vad av det som ger respektive tar din energi så att du lättare kan välja och prioritera. Den kan också hjälpa dig, chefen och familjen att förstå och kunna hjälpas åt.

Så här gör du:

  1.  Rita dig själv i mitten på ett papper.
  2. Runt dig skriver du ner allt du har på gång, gör och har ansvar för. Både på jobbet och privat. Skriv allt du kommer på som tar din tid och ditt fokus.
  3. Rita nu pilar inåt mot dig för det som ger dig energi, utveckling, glädje eller en bra känsla och pilar ifrån dig med det som tar din energi och det du inte borde eller egentligen ska göra.
  4. Nu behöver du börja prioritera, välja och välja bort, rensa och sätta saker på paus ett tag. Utgå från vad du vill och absolut behöver göra för att klara jobbet, må bra, ha balans. Ringa in de ungefär 5 saker som är viktigast för dig både utifrån lust och få livet att fungera.
  5. Se vad du kan delegera, be om hjälp med eller lämna tillbaka! Ibland har vi ett gäng självpåtagna ansvar här – både privat och på jobbet.
  6. Sätt på paus! Allt behöver och kan inte göras nu, men kanske behöver göras någon gång. Viktigt är att du sätter ett datum när du ska ta tag i det igen, först då kan du släppa det mentalt.
Om du är stressad är det ibland svårt att göra den här rensa/prioritera övningen och då är tricket att ta hjälp. Visa den för en vän, partner, närmsta chef eller en bra kollega som kan hjälpa dig prioritera, pausa och rensa bort saker.
Har du tankar, tips eller förslag på övningar som du tycker är bra så hör gärna av dig!

En av mina stress-erfarenheter låter så här.

Som 28-åring gick jag till läkaren för att kolla upp en pulserande irriterande känsla i halsen. Ett par timmar senare låg jag på Danderyds sjukhus hjärtavdelning med EKG fäst på kroppen och läkare runt sängen.

Jag som tyckte jag mådde bra, hade kul på jobbet, tränade och tog hand om mig hade fått extra hjärtslag!? Först chockad, rädd och oförstående. Sen, några dagar senare valde jag att vara nyfiken och fick ett växande behov av att förstå orsakerna till att jag hamnat här.

Vi, läkarna och jag, kom efter ett par dagars grundliga undersökningar fram till att det måste vara triggat av stress. Tack vare den här övningen, som jag faktiskt gjort två dagar tidigare(!) kunde jag tydligare se vad som stressade och splittrade mig.

ps. Längst ner på bilden ser du ungefär hur jag kände mig den där novemberdagen 2002… Sen dess har jag vänt spiralen, jobbat mycket med mitt förhållningssätt till saker. Det blev en av mina drivkrafter till att ta reda på hur jag kan må bra, ha kul, och ha tillång till hela mig samtidigt som jag är mitt drivna jag som gör mycket saker. Det är det jag kallar Personligt Hållbar.